Saturday, August 22, 2009

its been a long-long time....

Dah terlalu lama tak update blog (sejak sarajevo). Hari ini muncul lagi azam baru mahu update blog seberapa kerap yang boleh. Beberapa faktor menyumbang ke arah iltizam itu.

Beberapa hari yang lalu berkesempatan berbicara dengan anak-anak muda yang bergelar pemimpin tertinggi mahasiswa universiti. Kerana menggunung ghairah untuk menggerakkan anak-anak muda ini mempelopori perjuangan gerakan mahasiswa, bicara tersebut lebih bersifat sehala. Barangkali di awal-awal ini, respons mereka lebih kepada melihat dan menilai Timbalan Pendaftar yang baru menerajui HEP ini daripada menghujah kembali. Waktu ini betapa rindunya - kalau waktu bisa berputar menyongsang rasanya ingin duduk bersama-sama dengan anak-anak muda ini berhempas pulas merancang, bergerak dan menggerak menjadikan idealism direalisasi dan dihayati oleh segenap lapisan yang di bawah pimpinan.

Apakah anak-anak muda kini masih punya idealism yang membara sepertimana pemimpin mahasiswa sewaktu era 70-80an dulu? - apakah falsafah dan pegangan mereka jitu dan kukuh hasil cetusan kecintaan kepada nilai-nilai yang muluk? Apakah mereka sanggup berkorban demi memperjuangkan idealism tersebut? Apakah idealism dan intellectualisme mereka cukup kental bagi menzahirkan aktivism yang mencapai matlamat perjuangan mereka? - peristiwa hari ini sayu mengingatkan kembali kepada kata-kata yang sering diucapkan oleh seorang teman dahulu - "may the force be with you"....

No comments:

Post a Comment